مقالات
موضوعات داغ

1000 متر زمین شالیزار چقدر برنج میدهد

شالیزار

4.9/5 - (8 امتیاز)

برنج از قدیمی‌ترین و مشهور‌ترین غذاهای جهان به‌شمار رفته و حتی در کشورهای شرق آسیایی اندونزی و ژاپن از خدا‌های مورد علاقه مردم است. ناحیه شمالی ایران شامل: استان­های گیلان، مازندران و گلستان پرورش محصول برنج رایج است. البته در بخش‌های جنوبی و استان اصفهان امکان کشت آن وجود دارد.

افراد علاقه‌مند به کشت برنج با خرید زمین شالی در نواحی اعلام شده به‌ویژه استان‌های شمالی امکان سرمایه‌گذاری و پرورش این محصول پرمصرف در بخش کشاورزی را برای خود فراهم خواهند کرد. در این مقاله چگونگی کشت برنج، شالیزار و انواع آن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. در صورتی که علاقه‌مند به آشنایی با این محصول زراعی هستید، تا انتهای این مطلب همراه سایت بوفچه باشید.

برنج شالیزار
برنج شالیزار

شالیزار

به زمین کشاورزی که در آن مراحل کشت، داشت و برداشت برنج انجام شود، شالیزار گویند. بیشترین زمین‌های کشاورزی کشور در استان‌های شمالی قرار داشته و بخش عظیمی از برنج مصرفی مردم در این نواحی تولید خواهد شد. کشاورزان در اواخر فصل زمستان فعالیت آماده‌سازی شالیزار خود را شروع نموده و در ادامه مرحله داشت در اواخر تابستان برداشت محصول انجام خواهد شد. زمین‌های شالی که برداشت محصول به­موقعی داشته باشند، امکان برداشت محصول شلتوک یا برداشت مرحله دوم دریک سال زراعی را خواهند داشت.

مراحل کشت برنج در شالیزار

شلتوک یا جو برنج ذخیره شده از سال قبل توسط کشاورزان ابتدا در آب خیس شده و بعد از جوانه زدن، آن‌ها را در خزانه‌های از پیش تعیین شده در شالیزار پرورش خواهند داد. پس از گذشت حدود دو الی سه هفته و رسیدن اندازه نشاء به حدود 15 تا 20 سانتی‌متر، امکان بهره‌برداری از محصول پرورش داده شده وجود دارد. با آماده‌سازی زمین زراعی، شالی را از خزانه خارج و با استفاده یکی از روش‌های صنعتی یا سنتی عملیات کاشت برنج در زمین شالی انجام خواهد شد.

کشاورز در مرحله داشت محصول با انجام مراقبت‌های لازم از قبیل: آبیاری منظم و دوره‌ای زمین کشاورزی، استفاده از انواع آفت‌کش‌ و زدودن علف‌های هرز در چند مرحله به رشد بهتر برنج کمک خواهد نمود. با نزدیک شدن محصول به مرحله برداشت، آب کمتری به شالیزار جاری خواهد شد.

مرحله برداشت، آخرین مرحله تولید برنج خواهد بود. کشاورز به روش سنتی یا صنعتی برنج را از ساقه های طلایی رنگ جدا و ساقه ها جدا شده را پس از جمع آوری از شالیزار به کارخانه شالیکوبی خواهند برد. در این کارخانه ها شلتوک طی یک فرآیندی، سفید خواهد شد و برای مصرف و فروش در بازار عرضه خواهد شد.

برنج ایرانی و خارجی

بخش بزرگی از انرژی در بدن انسان‌ها، در کنار پروتئین‌های چون: گوشت و مرغ به کمک برنج تامین خواهد شد. استان گیلان به‌عنوان بزرگ‌ترین و باکیفیت‌ترین تولیدکننده محصول در زمین های کشاورزی در ایران شناخته شده است. برنج صدری، علی کاظمی، هاشمی و جمشید جو مهم‌ترین برنج‌های تولید شده در ایران هستند. به‌خاطر کم بودن محصول تولیدی در ایران و همچنین گران بودن این محصول، برای تامین مصرف بحث واردات از خارج از کشور مطرح خواهد شد. واردکنندگان این محصول را از کشورهای پاکستان، هند و تایلند تامین خواهند کرد. این گزینه ‌های وارداتی از نظر قیمت و کیفیت در مقایسه با محصولات تولیدی در ایران، در سطح پایین‌تری قرار دارند.

 تولید برنج و مشکلات آن

در تولید برنج باکیفیت اولین نکته قابل توجه، انتخاب زمین حاصلخیز خواهد بود. عنصر کلیدی دیگر در تولید محصول، آب و دسترسی زمین کشاورزی به آن است. هر کدام از این دو عنصر در صورت عدم توجه در زمان خرید شالیزار، امکان تولید را برای کشاورز با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد. از دیگر مشکلات کشاورزان وجود آفت ها است. برای از بین بردن آن ها کشاورز، باید از آفت کش در زمان مناسب و متناسب با نوع آفت استفاده کنند.

خرید برنج شالیزار
خرید برنج شالیزار

انواع برنج

برنج ایرانی در چهار بخش: طارم، صدری، پرمحصول و گرده می توان تقسیم بندی کرد. برنج طارم مشهورترین محصول زراعی ایرانی کشت شده در شالیزارهای کشور است. طارم هاشمی، طارم بینام و طارم محلی از انواع برنج تولید شده در ایران هستند، که تفاوت چندانی در عطر و طعم با یکدیگر ندارند. برنج صدری به‌عنوان برنج مجلسی شناخته شده و بهترین انتخاب از سوی مشتریان سخت پسند است. از مهم‌ترین ویژگیهای آن می توان به: دانه‌های بلند و کشیده  سفت و سخت  عطر و طعم بی‌نظیری آن اشاره نمود .

برنج خارجی باسماتی که هم نوع هندی و هم نوع پاکستانی آن در بازار ایران برای مصرف ایرانیان از سوی واردکنندگان، عرضه شده اند. برنج تایلندی از دیگر نوع محصول وارداتی برای عرضه به مصرف کننده در بازار خواهد بود. دانه های محصول تایلندی نیمه شفاف و بلند است. کیفیت این نوع محصول خارجی باعث انتخاب بیش تر از سوی مصرف کنندگان ایرانی خواهد بود.

وزن محصول به‌دست آمده از هر 1000 متر شالیزار

در هر هزار متر زمین کشاورزی، امکان تولید حدود 350 تا 400 کیلوگرم برنج وجود دارد. این میزان تولید محصول به عوامل موثری بستگی دارد. عامل اول انتخاب زمین حاصلخیز برای کاشت محصول خواهد بود. عامل دوم آب و آبیاری منظم زمین کشاورزی است. انتخاب بذر مناسب و باکیفیت از دیگر عوامل تاثیرگذار بر تولید خواهد بود. شخم زدن زمین کشاورزی یک بار در انتهای زمستان و بار دیگر در اوایل بهار، قبل از نشاء شالیزار استفاده از سم و آفت کش برای از بین بردن آفت ها عامل موثر دیگر بر کیفیت برنج تولید شده خواهند بود.

شرایط جوی عاملی که به شانس بستگی دارد، باران و باد موقع عمل برداشت برنج و تقریبا 20 روز قبل از شروع این مرحله، سبب کیفیت پایین محصول تولید شده خواهند شد. در کارخانه های شالیکوبی آخرین عمل یعنی تبدیل جو به برنج سفید صورت می گیرد، وجود ابزارآلات قدیمی و ناکارآمد سبب کیفیت بد محصول خواهد شد.

توصیه برای خرید زمین شالیزار

در این مقاله درباره انواع برنج ایرانی، خارجی و مراحل تولید آن پرداخته شد. اکنون شما با توجه به میزان علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در شالیزارها با توجه به نقطه جغرافیایی و دقت به شرایط تولید، امکان افزایش بهره وری را در تولید برنج خواهید داشت. در صورت علاقه به این کار می‌توانید به تنهایی یا با کمک کشاورزان محلی به تولید این محصول در زمین کشاورزی بپردازید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا