مقالات

معنی حروف و اعداد روی لاستیک ماشین یعنی چه؟ حروف روی لاستیک موتور سیکلت برای سرعت کدام است؟

Rate this post

لاستیک ‌ها یکی از قطعات خودرو و موتور سیکلت ها هستند که در تماس مستقیم با جاده خواهند بود. صد در صد ایمنی اتومبیل به لاستیک ‌ها بستگی دارد. با پیشرفت صنعت خودرو و تنوع زیاد آن ها، نیاز به تولید لاستیک‌های مختلف افزایش یافت. لاستیک‌ های تولید شده باید علاوه بر تامین نیاز خودرو، ایمنی و عملکرد آنها را نیز بهبود ببخشد. همیشه برخی خصوصیات  به صورت ثابت بر روی هر لاستیکی به صورت اعداد روی لاستیک ماشین حک شده اند.

در این مطلب مجموعه ای از نکات مهم در زمینه حروف و اعداد روی لاستیک خودرو و موتور سیکلت ها را ارائه خواهیم کرد.  امیدواریم با مطالعه این مقاله اختصاصی تالیف شده از طرف بلاگ سایت بوفچه نکات جدیدی به زندگی شما افزوده گردد و در طی سالیان متمادی از آن استفاده کرده و لذت ببرید. همچنین می توانید از پست های دیگر سایت فاوینو مون هم بازدید کنید.

معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ - اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟
معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ – اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟

سر فصل های این مطلب :

حروف و اعداد روی لاستیک ماشین نشانه چیست؟

از روی حروف و اعداد روی لاستیک ماشین می‌توان سایز، پهنا و عرض، تاریخ تولید، کشور تولید کننده و اندازه چسبندگی را متوجه شد. در این قسمت به توضیح و تشریح برخی از این موارد خواهیم پرداخت:

چطور از روی لاستیک بخوانیم که کدام لاستیک مناسب چه خودرویی است؟

تولید کنندگان لاستیک، به دو روش متریک و اینچ سایز تایرهای خود را نشان می‌دهند. در اکثر لاستیک ‌ها قبل از شروع اعدادی که سایز لاستیک را نشان می‌دهند، از حرف P استفاده شده است که کوتاه شده کلمه P-Metric است. این حرف نشان می‌دهد که لاستیک برای خودرو های سواری، کراس اوورها و وانت‌های سبک طراحی شده است.

اما اگر در اول سایز حروف LT را مشاهده کردید به این معنی است که لاستیک بر اساس سیستم LT – Metric اندازه گیری شده است. این حروف  نشان می دهد که لاستیک برای کامیون‌ های سبک که قادر به حمل بارهای سنگین هستند و یا SUV ها طراحی شده است.

کدام حروف و اعداد روی لاستیک ماشین را پهنا یا عرض را به نمایش می گذارد؟

اولین عددی که بعد از حروف P یا LT ظاهر می‌شود مربوط به پهنای لاستیک است. و واحد اندازه گیری آن میلی متر می‌باشد. یعنی لاستیکی با سایز P 225/70 R16 عرض یا پهنای معادل 225 میلی‌متر دارد. پهنای لاستیک هرچه بیشتر باشد باعث می‌شود، تا هندلینگ و عملکرد بهتری با خودرو داشته باشید. اگر می‌خواهید لاستیک ‌های خود را به صورت کامل عوض کنید (هر چهار چرخ)، سعی کنید یک ساز پهن تر را نسبت به لاستیک فابریک خود انتخاب کنید.

مثلا برای خودروی پارس تندر 90 که لاستیک فابریک آن  185/65R 15 است، می‌توانید ازلاستیک با سایز 195/65R 15 یا 205/60R 15 استفاده کنید. در این صورت خودروی شما هندلینگ و چسبندگی بهتری خواهد داشت. شاید لاستیک پهن تر کمی مصرف سوخت را بالا ببرد یا شاید خطایی کیلومتری داشته باشد اما نسبت به عملکردی که به خودرو می‌بخشد ارزش دارد.

معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ - اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟
معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ – اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟

دیواره لاستیک در چه حدودی مناسب است؟

دیواره یا فاق لاستیک از تاثیر گذارترین قسمت‌های یک تایر به حساب میاد. و تاثیر مستقیمی به روی عملکرد خودرو دارد. هرچه اندازه دیواره لاستیک کمتر باشد، عملکرد و هندلینگ خودرو در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا، بهبود بسیار خوبی پیدا میکند. نسبت پهنا به ارتفاع یا فاق لاستیک، با تقسیم ارتفاع لاستیک به پهنای آن به دست می‌آید.

ولی به طور خلاصه فاق لاستیک درصدی از پهنا یا عرض آن است که به صورت زیر می تونید حساب کنید. هرچه اندازه فاق لاستیک کمتر باشد کد سرعت آن بالاتر خواهد بود. همچنین لاستیک های فاق کوتاه امنیت بیشتری در سرعت ها بالا دارند.

نحوه تشخیص سایز به وسیله اعداد روی لاستیک ماشین

در لاستیک هایی که صورت اینچ اندازه گیری می شوند مانند لاستیک 31/10.55R 16 عدد اول ارتفاع لاستیک از لبه پایینی تا لبه بالایی آن است .وعدد دوم پهنای لاستیک به اینچ است . این نوع لاستیک ها بیشتر برای خودرو های شاسی بلند و آفرود استفاده می شوند. معمولا این نوع لاستیک ها بسیار بزرگ و به اصطلاح اوور سایز هستند.

یکی از مهم ترین چیزهایی که هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه داشته باشید سایز آن است. لاستیک های فابریکی که بر روی خودرو شما قرار دارد، سایز مناسبی دارد، که باعث می‌شود خودروی شما بهترین عملکرد را داشته باشد. به همین دلیل هنگام خرید سعی کنید لاستیکی را انتخاب کنید که هم سایز، یا نزدیک به سایز لاستیک فابریکتان باشد. بهترین راه برای پیدا کردن لاستیک با سایز مناسب برای  خودرو، مراجعه به دفترچه راهنمای آن می‌باشد.

معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ - اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟
معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ – اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟

طراحی و مدل ساخت لاستیک با کدام اعداد روی لاستیک ماشین به نمایش گذاشته شده است؟

بعد از فاق لاستیک ، نوبت به نوع ساخت و مواد به کار رفته در تایر می رسد که با دو حرف R  و D نشان داده می شود.

R : مخفف کلمه رادیال  (Radial) است و برای خودروهای سواری به کار می رود.

D : مخفف کلمه Diagonal Biass که برای خودروهای باری و سواری به کار می رود.

کد سرعت با کدام اعداد روی لاستیک ماشین نشان داده می شود؟

با پیشرفت صنعت خودروسازی ، اتومبیل ها از سرعت های بیشتری نسبت به قبل برخوردار هستند . به همین دلیل لاستیک ها هم باید توانایی مقاومت در برار سرعت بالاتر را داشته باشند .این کد نشان دهنده سرعت مناسبی است که لاستیک قادر است آن را تحمل کند .هرچه کد سرعت بیشتر باشد ، توانایی و عملکرد آن در سرعت بالاتر ، بیشتر می شود.

این کد با حروف انگلیسی نشان داده می شود و بعد از شاخص وزن لاستیک قرار میگیرد .  و با حروف A تا Z شاخص بندی می شود. اگرقصد خرید لاستیک جدید دارید ، به این شاخص حتما توجه داشته باشید . و حتما سعی کنید تایر جدید شما همان کد سرعت لاستیک فابریک یا بیشتر از آن را داشته باشد .

معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ - اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟
معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ – اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟

قطر یا سایز رینگ لاستیک را با کدام اعداد روی لاستیک ماشین نشان می دهند؟

آخرین عدد از اعداد روی لاستیک ماشین نشان دهنده قطر رینگی است که می توانید لاستیک را بر روی آن نصب کنید ، به عنوان مثال لاستیک 205/55 R16 را فقط می توان بر روی رینگ 16 اینچی نصب کرد. .

کد وزن یا شاخص بار لاستیک چیست ؟

عددی که بعد از سایز رینگ جز اعداد روی لاستیک ماشین می آید ، کد وزن یا شاخص بار لاستیک است. هنگام طراحی خودرو مهندسان طراح، لاستیک مناسبی که قادر به تحمل وزن خودرو و سرنشینان آن باشد را انتخاب می کنند. اینکه لاستیک تا چقدر می تواند وزن خودروی شما را تحمل کند، یکی از ویژگی های بسیار مهم است که برروی ایمنی و دوام لاستیک تاثیر مستقیم دارد.

به همین دلیل تولیدکنندگان، کد وزن مناسب برای هر لاستیک را برروی آن حک میکنند. همچنین شما می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود کد وزن مناسب برای خودرویتان را پیدا کنید .هنگام خرید لاستیک جدید حتما سعی کنید کد وزنی هم اندازه یا بیشتر از لاستیک های فابریکتان داشته باشد .اگر شما وزنی بیشتر از این مقدار را بر روی آن قرار دهید باعث از بین رفتن ، پوسیدگی و ترکیدن آن می شود .

معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ - اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟
معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ – اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟

اندازه  چسبندگی لاستیک با چه حروفی روی لاستیک ماشین نشان داده می شوند؟

چسبندگی یا Traction لاستیک ، یکی از عوامل مهم در کیفیت سواری خودرو است. هرچه چسبندگی بیشتر باشد عملکرد، هندلینگ و ترمزگیری خودرو بهتر شود. رانندگان دوست دارند تا لاستیک هایشان چسبندگی بسیار زیادی داشته باشد، تا بتوانند در پیچ ها و مسیرهای مستقیم با هندلینگ بهتری حرکت کرده و خودرویشان از فرمان پذیری و پایداری بهتری داشته باشد.

این شاخص را با حروف AA ، A ، B و C  بر روی لاستیک حک می کنند. بالاترین حد چسبندگی را با حروف AA و کمترین میزان چسبندگی را با حرف C نشان می دهند.

شاخص مقاومت در برابر گرما یا  Temperatur  لاستیک چیست ؟

دمای لاستیک در حرکت بر روی آسفالت افزایش پیدا می کند. و هرچه میزان وزن وارد شده به روی آنها بیشتر باشد به همراه افزایش سرعت خودرو ، مقدار گرمای درونی لاستیک افزایش پیدا می کند. گرما یکی از عوامل مهم در فرسایش تایرها به حساب میاد و باعث میشه تا طول عمر مفیدشان کاهش پیدا کند. برای درجه بندی شاخص مقاومت در برابر گرما از حروف A ، B و C استفاده می کنند.

که حرف A نشان دهنده بیشترین میزان تحمل لاستیک در برابر گرما درونی و C کمترین میزان تحمل در برابر گرما را نشان می دهد. بنابراین گرمای درونی لاستیک و میزان مقاومت آنها در برابر حرارت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع به قدری مهم است، که در بعضی از کشورها به عنوان یک فاکتور مهم در هنگام خرید لاستیک به حساب میاد.

از روی علامت M+S مندرج روی لاستیک به چه چیزی می رسیم؟

لاستیک ها در کل به سه مدل لاستیک تابستانه، زمستانه وچهار فصل تقسبم می شوند. لاستیک های تابستانه برای اتومبیل های با عملکرد بالا طراحی و تولید شده اند. و شیار های روی آج آن بسیار کم عمق است تا چسبندگی بهتری روی سطح جاده داشته باشند. همچنین موادی که برای ساخت این لاستیک به کار رفته در برابر دمای بالا بسیار مقاوم هستند.

ولی بر عکس لاستیک های مخصوص زمستان شیارهای عمیق تری روی آج خود دارند. همچنین روی بلوک های آج این تایرهای شیارهای ریزی وجود دارد که sipes نام دارد. و باعث می شوند تا چسبندگی در برف و یخ بسیار خوب باشد. در ساخت لاستیک های مخصوص زمستان از موادی استفاده شده است که در دمای زیر 7 درجه سانتی گراد عملکرد خوب خود را حفظ کند.

اما یک سری لاستیک هم وجود دارد که برای استفاده در چهار فصل طراحی و تولید شده است. هر کدام از این موارد توسط حروف و اعدادی روی لاستیک ماشین نشان داده شده اند. آج ها و شیارهای روی آن ها کمک می کند تا چسبندگی لاستیک در زمین های خشک و مرطوب به خوبی حفظ شود. برای ساخت این مدل از تایرها از موادی استفاده شده تا بتواند عملکرد خوبی را هم در دمای بالای 7 درجه سانتی گراد و هم در دمای زیر 7 درجه سانتی گراد داشته باشد.

تولید کننده های لاستیک برای اینکه نشان دهنده تایر تولیدی آن مناسب برای استفاده در چهار فصل است بر روی آن علامت M+S را حک می کنند. همچنین روی بعضی از لاستیک ها علامت کوه که در داخل آن دانه برف است هم حک می شود، که نشان دهنده این است لاستیک مناسب برای استفاده در شرایط برف و یخ است.

معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ - اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟
معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ – اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟

چگونه  می توان کشور سازنده را از روی اعداد روی لاستیک ماشین تشخیص داد؟

از روی اعداد روی لاستیک ماشین کشور سازنده هر لاستیک را می توانید به راحتی پیدا کنید. خوشبختانه این امکان وجود ندارد که لاستیک را در کشوری دیگر تولید کنند و نام کشور دیگری را روی آن حک کنند. یا اینکه بتوانند آن را پاک کنند و اسم کشور دیگری را جایگزین کنند. مثال لاستیکی که روی دیواره ی آن حک شده است Made In Korea، صد در صد این لاستیک در کشور کره تولید شده است.

ولی در بعضی از لاستیک ها مثل هانکوک یا کومهو، چون دارای کارخانه های زیادی در کشورهای مختلف هستند، بسیاری فکر می کنند این لاستیک ها اورجینال یا اصلی نیستند. به عنوان مثال لاستیک هانکوک برندی کره ای است. اما این شرکت دارای کارخانه هایی در کشورهای مختلف مثل چین و اندونزی است. و لاستیک هانکوکی که در کارخانه ای در اندونزی تولید می شود روی آن Made In Indonesia حک شده است. این لاستیک اورجینال است و کیفیت همانند لاستیک تولید شده در کره را دارد.

آیا از اعداد روی لاستیک می توان به تاریخ تولید آن دست یافت؟

لاستیک ها هم مثل مواد خوراکی دارای تاریخ تولید هستند . و یکی از موارد مهمی که باید هنگام خرید لاستیک به آن توجه داشته باشید،  تاریخ تولید یا DOT آن است. در صورتی که خودروی دسته دومی خریدید و می خواهید ببینید عمر لاستیک های شما چقدر است، عدد چهار رقمی که در کنار حروف DOT بر روی لاستیک حک شده را پیدا کنید. این چهار رقم نشان دهنده هفته و سال تولید لاستیک است.

به این صورت که دو عدد اول نشان دهنده هفته تولید لاستیک و دو عدد بعدی نشان دهنده سال ساخت آن به میلادی است . به عنوان مثال اگر DOT لاستیک 5018 باشد ، نشان می دهد که لاستیک در هفته 50 سال 2018 تولید شده است.

معمولا لاستیک ها را می توان به مدت 5 سال از تاریخ تولید استفاده کرد. ولی در صورتی که هنوز حالت ارتجاعی و لاستیک گونه خود را داشته باشند و ترک و پنچری روی آنها نباشد، می توانید مدت بیشتری از لاستیک استفاده کنید.

معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ - اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟
معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ – اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟

اعداد روی لاستیک موتور سیکلت به چه معنا هستند؟

  • 120 نشان دهنده عرض لاستیک ها (به میلی متر) است.
  • 70 نسبت شعاع (بین ارتفاع و عرض) را نشان می دهد.
  • 12 اندازه رینگ به اینچ است.
  • 51 se به محدوده سرعت اشاره دارد.
  • S se به شاخص بار اشاره دارد.

2.75 روی لاستیک به چه معناست؟

زمانی که اعداد روی لاستیک ماشین ها و موتورسیکلت ها اولین رقم به صفر (0) ختم می شود، اندازه گیری بر حسب میلی متر است. اگر اندازه گیری به اینچ باشد، همیشه یک عدد، سپس یک نقطه و دو عدد دیگر می آید.

معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ - اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟
معنی حروف روی لاستیک ماشین چیه؟ – اعداد روی لاستیک نشانه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا