پزشکی

معرفی چند دارو برای سوزش ادرار

Rate this post

سوزش ادراد در ردیف بیماری‌های شایع دستگاه تناسلی در مردان و زنان به شمار می‌رود. سوزش ادرار یکی از انواع عفونت ادراری است. پاسخ‌های درمانی گوناگونی برای این مشکل وجود دارد. دارو سوزش ادراری یکی از درمان‌هایی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد دارد ضمن بررسی دارو برای سوزش ادرار به معرفی روش‌های طبیعی درمان نیز اشاره کند. تا انتهای مقاله حاضر با سایت بوفچه همراه باشید.

مهم‌ترین علل سوزش ادرار

سوزش ادرار به چند دلیل ممکن است در افراد ایجاد شود که مهم‌ترین علل آن عبارت‌اند از:

  • وارد شدن صدمه یا ضربه موضعی به ناحیه مجاری ادراری
  • عفونت‌های مقاربتی
  • ایجاد انسداد در مجاری ادرار در اثر بزرگ‌شدن پروستات
  • استفاده مداوم از مواد شوینده یا آرایشی در تماس با مجاری ادرار
  • عارضه‌های عصبی منجر به تخلیه مثانه
  • بروز سرطان مثانه، پروستات، واژن یا آلت تناسلی
  • ایجاد زخم در مجاری ادرار
  • عوارض ناشی از مصرف داروهای ضد سرطان
  • فعالیت‌های ورزشی طولانی ‌مدت مانند سوارکاری یا دوچرخه سواری

علائم شایع سوزش ادرار

سوزش ادرار می‌تواند با علائم گوناگونی در مردان و زنان همراه باشد که خوب است قبل از معرفی چند دارو برای سوزش ادرار، در این زمینه بیشتر بحث کنیم. این علائم در مردان و زنان می‌تواند بعضا تفاوت‌هایی را به همراه داشته باشد.

علائم سوزش ادرار در زنان

خشکی واژن و تغییر شکل آن به عنوان یکی از مهم‌ترین علائم سوزش ادرار در زنان به شمار می‌رود. در کنار این موارد درد و سوزش در ناحیه ادرار و همچنین تب و لرز در اثر گذر زمان نیز به عنوان علائم رایج سوزش ادرار در زنان به شمار می‌رود. ترشحات غیرطبیعی که از واژن خارج می‌شود یا بوی بد آلت تناسلی به عنوان یکی دیگر از علائم مهم سوزش ادرار در خانم‌ها به شمار می‌رود. نکته مهم این است که باید در همان ابتدای احساس سوزش ادرار برای درمان به دکتر متخصص مراجعه کنید.

علائم سوزش ادرار در مردان

علائم مربوط به سوزش ادرار در آقایان نیز تشابه زیادی با خانم‌ها دارد. معمولا در بسیاری از موارد افراد بعد از چند روز تحمل سوزش ادرار، دچار تب و لرز نیز می‌شوند. عفونت‌های مجاری ادرار ظرف چند روز اثر منفی روی کلیه‌ها می‌گذارد و به این ترتیب باعث می‌شود که در کنار سوزش و تب، افراد اظهار کنند که درد کلیه نیز آن‌ها را اذیت می‌کند.

چگونه سوزش ادرار را از بین ببریم

سوزش ادرار به ویژه در زمان دفع ادرار به اوج خود می‌رسد و موجب آزار و اذیت افراد می‌شود. شدت و ضعف آن نیز در گذر زمان تغییر می‌کند. نکته مهم این است که سوزش ادرار به عنوان یک درد پیش‌رونده شناخته می‌شود که در گذر زمان شدت آن بیشتر می‌شود. برای درمان سوزش ادرار علاوه درمان‌های طبیعی، می‌توانید از دارو سوزش ادرار نیز استفاده کنید. در این قسمت به معرفی این روش‌های درمانی می‌پردازیم.

سوزش ادرار

لیست برترین دارو برای سوزش ادرار

دارو برای سوزش ادرار می‌تواند تأثیرگذار باشد. البته مشروط بر آنکه با تجویز و تشخیص پزشک مصرف شود. چراکه این داروها خالی از عوارض نیستند و باید حتما با توصیه پزشک پس از معاینات ضروری مصرف آن در دستور کار قرار بگیرد. با این مقدمه 6 دارو سوزش ادرار بسیار مفید که در حال حاضر مورد استفاه قرار می‌گیرد، عبارت‌اند از:

1. سفکسیم

سفکسیم هم به صورت قرص و هم به صورت شربت در بازار به فروش می‌رسد. این دارو کم عارضه‌ترین دارو برای سوزش ادرار در مردان و زنان به شمار می‌رود. مصرف سفکسیم هیچ منعی برای بیماران کلیوی و حتی خانم‌های باردار ندارد. همچنین هیچ‌گونه اختلالی برای سیستم گوارشی افراد به همراه ندارد. روزانه یک قرص یا یک قاشق از شربت آن تجویز می‌شود.

2. سیپرو فلوکساسین

یکی از داروهای قوی برای درمان سوزش ادرار، سیپرو فلوکساسین است که به صورت شربت خوراکی یا تزریقی موجود است. این دارو باید روزانه دو بار به فاصله 12 ساعت مصرف شود. علی‌رغم اینکه عفونت‌های مجاری ادراری با مصرف این دارو به طور کامل برطرف می‌شود باید توجه داشته باشید که بیماران کلیوی و خانم‌های باردار نباید از آن استفاده کنند.

3. افلوکساسین

افلوکساسین دارو سوزش ادرار است که به صورت قرص با دوزهای مختلف تولید می‌شود. شرایط و محدودیت‌های مصرف این قرص نیز دقیقا مشابه سیپرو فلوکساسین است. برای مصرف این قرص توصیه می‌شود که حین غذا خوردن یا بعد از آن با شکم پر به هیچ وجه استفاده نشود.

4. کوتریموکسازول

این قرص نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مدل قرص‌های این آنتی بیوتیک برای کودکان و افراد بالغ با یکدیگر فرق می‌کند. مصرف آن با تجویز پزشک به صورت روزانه 4 عدد توصیه می‌گردد.

5. نالیدیکسیک اسید

این دارو نیز به صورت شربت و قرص تجویز می‌شود. نالیدیک اسید در دمان عفونت ادراری بسیار مؤثر است. البته نباید از این دارو برای کودکان استفاده شود.

6. آزیترومایسین

این دارو برای سوزش ادرار ناشی از مقاربت‌های جنسی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص به صورت روزانه یک عدد مصرف می‌شود و افراد بالغ می‌توانند از آن استفاده کنند.

چند داروی تزریقی مهم برای سوزش ادرار

برای درمان سوزش ادرار علاوه بر داروهای بالا که عمدتا به صورت شربت یا قرص هستند، داروهای تزریق نیز وجود دارند. دو مورد از مهم‌ترین دارو برای سوزش ادرار که به صورت تزریقی مصرف می‌شوند، عبارت‌اند از:

آمپول سفتریاکسون

این دارو همان سفکسیم است که در فرمت تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تزریق آن هم به صورت عضلانی و هم به صورت وریدی امکان‌پذیر است. این دارو نیز منع مصرف چندانی ندارد و تنها کسانی که از داروهای ضد انعاد خون استفاده می‌کنند باید با احتیاط بیشتری نسبت به مصرف آن اقدام کنند.

آمپول جنتامایسین – امیکاسین

زمانی که عفونت مجاری ادرای بسیار شدید می‌شود و بیمار سختی‌های زیادی را متحمل می‌شود، مصرف آمپول جنتامایسین – امیکاسین به صورت عضلانی و 2 بار در روز تجویز می‌شود. البته این دارو برای بیماران کلیوی و خانم‌های باردار باید با ملاحظه مصرف شود.

انواع روش‌های درمان خانگی سوزش ادرار

درمان خانگی نیز در کنار دارو برای سوزش ادرار اثرگذار است. در این قسمت قصد داریم 8 مورد از مهم‌ترین روش‌های درمان خانگی سوزش ادرار که از سوی مسئولین نیز مورد تأیید قرار گرفته است را معرفی کنیم.

1. نوشیدن آب بیشتر

مصرف آب برای درمان سوزش ادرار دو کارکرد اساسی دارد؛ هم باعث می‌شود که دمای بدن انسان کاهش پیدا کند و هم موجب دفع بسیاری از باکتری‌ها از بدن می‌گردد. سعی کنید ضمن مصرف آب فراوان در طول روز حتما از میوه‌ها و سبزیجات آب‌دار نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

2. استفاده از کمپرس گرم

کمپرس آب گرم نیز می‌تواند در نقش دارو برای سوزش ادرار ظاهر شود. کمپرس آب گرم باعث می‌شود که التهاب و تنش در ناحیه آلت تناسلی به ویژه برای خانم‌ها کاهش پیدا کند و به عنوان یک مسکن عالی و بدون عوارض درد افراد را به حداقل برساند.

3. سرکه سیب و درمان عفونت ادراری

سرکه سیب می‌تواند به عنوان دارو سوزش ادرار مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد. به همین دلیل می‌تواند در کاهش سطح عفونت در مجاری ادراری بسیار مؤثر واقع شود. مصرف این ماده خوراکی به صورت کنترل شده می‌تواند نقش زیادی در درمان سوزش ادرار داشته باشد. برای این منظور روزانه دو بار 1 قاشق سرکه سیب را به همراه 1 قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کنید و میل نمایید.

4. جوش شیرین برای رفع سوزش ادراری

جوش شیرین به عنوان یک ماده قلیایی می‌تواند در نقش دارو برای سوزش ادرار مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده سطح اسیدی ادرار را به حد مطلوب می‌رساند و این مسئله موجب می‌شود احساس درد در هنگام دفع ادرار در افراد کمتر شود.

5. ماست آنتی بیوتیک طبیعی

ماست حاوی باکتری‌های زیادی است اما این باکتری‌ها برای بدن بسیار مفید هستند. مصرف روزانه ماست برای افرادی که از سوزش ادرار رنج می‌برند، در دفع باکتری‌های مضر از بدن بسیار مفید و مؤثر است.

6. رفع سوزش ادرار با لیمو

لیمو به عنوان یک ماده با خاصیت اسیدی در دفع ویروس‌ها و باکتری‌ها از بدن بسیار مفید است. توصیه می‌شود که هر روز یک لیوان آب گرم را آماده کنید و آب یک لیمو تازه را در لیوان بریزید. سپس یک قاشق چای خوری عسل به این ترکیب اضافه کنید. پس از هم زدن این محلول را به صورت منظم و با معده خالی مصرف کنید.

7. زنجبیل و درمان سوزش ادراری

زنجبیل یک دارو سوزش ادرار به شمار می‌رود؛ چراکه دارای خاصیت ضد ویروس و باکتری است. یک قاشق زنجبیل را با یک قاشق عسل ترکیب کنید و به صورت روزانه این ترکیب را میل کنید. بعد از چند روز تأثیر آن را قطعا مشاهده خواهید کرد.

8. خیار تسکین دهنده سوزش ادراری

خیار نقش مسکن درد ادرار را ایفا می‌کند. از یک طرف حجم عمده آن را آب تشکیل داده است که به دفع سموم از آب کمک می‌کند. همچنین جلوی افزایش دمای بدن افراد را نیز می‌گیرد.

سوالات رایج

بهترین دارو برای سوزش ادراری در مردان چیست؟

سفکسیم به دلیل این‌که عوارض جانبی چندانی ندارد، بهترین دارو برای سوزش ادرار به شمار می‌رود.

بهترین قرص برای سوزش ادرار زنان چیست؟

افلوکساسین قوی‌ترین دارو سوزش ادرار به شمار می‌رود که البته باید عوارض جانبی آن نیز قبل از مصرف مورد توجه قرار بگیرد.

چه دارویی می‌توانم برای سوزش ادرار استفاده کنم؟

در متن انواع دارو برای سوزش ادرار از قرص، شربت و داروهای تزریقی را معرفی کردیم.

بهترین آنتی بیوتیک برای سوزش ادراری چیست؟

کوتریموکسازول بهترین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری است.

چگونه مجرای ادرار تحریک شده را آرام می‌کنید؟

روش‌های درمان طبیعی سوزش ادرار در کاهش التهاب و درد ناشی از سوزش ادرار در افراد مفید هستند که در بالا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا