آشپزی

آموزش پخت خورشت اناربیج غذای محلی گیلان در 1 ساعت

Rate this post

آیا اهل تنوع غذایی هستید؟ تا کنون سعی کرده‌اید یک خورشت گیلانی را به سبک گیلانیان اصیل تهیه کنید؟ همان‌طور که می‌دانید غذا یکی از ضروری‌ترین عوامل برای ادامه حیات است. استفاده از غذای سالم به سلامت جسم و روح انسان کمک خواهد کرد. هر یک از استان‌های کشور عزیزمان ایران، غذاهای محلی مختص خود را دارند. گیلان یکی از استان‌هایی است که مرکز آن یعنی رشت به شهر خلاق غذا معروف است. غذاهای گیلانی در تمام کشور به خوشمزه بودن معروف هستند و خورشت اناربیج طرفداران خاص خود را دارند.

در این مقاله قصد داریم به آموزش نحوه پخت یکی از پرطرفدارترین غذاهای گیلانی، یعنی خورشت اناربیج بپردازیم و تمامی فوت و فن‌های پخت آن را برایتان بازگو کنیم. این خورشت جذاب با انواع گوشت یا مرغ قابل تهیه است. حتی برخی معتقدند که استفاده از ماهی در این غذا نیز بسیار عالی خواهد بود. حال اگر دوست دارید با طرز تهیه این خورشت به صورت کاملاً اصیل آشنا شوید، تا انتهای مقاله با بخش آشپزی سایت بوفچه همراه باشید.

امکان پخت خورشت اناربیج با مرغ وجود دارد؟
امکان پخت خورشت اناربیج با مرغ وجود دارد؟

مواد لازم برای پخت خورشت سنتی اناربیج

برای پخت خورشت اناربیج برای 5 نفر به مواد زیر نیاز خواهید داشت.

  • گوشت چرخ‌کرده                      250 گرم
  • گردو                                      250 گرم
  • رب انار                                   2 قاشق غذاخوری
  • آب سرد و یخ                           6  لیوان
  • سبزی معطر                            350 گرم
  • پیاز متوسط                              1 عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه و گلپر         1  قاشق چای‌خوری
مواد لازم برای پخت خورشت سنتی اناربیج
مواد لازم برای پخت خورشت سنتی اناربیج

نکات مهم در تهیه مواد اولیه خورشت اناربیج گیلانی

نکته اول مربوط به سبزی معطر است که شامل نعنا، جعفری، گشنیز، تره، خالواش و چوچاق خواهد بود، مقدار آن‌ها نیز باید به این ترتیب باشد، جعفری و گشنیز هرکدام صد گرم، تره و نعنا هر یک پنجاه گرم، چوچاق و خالواش نیز با نسبتی برابر و در مجموع 50 گرم. چوچاق و خالواشی از سبزی‌های محلی استان هستند، در صورتی که قادر به تهیه این سبزی‌ها نیستید می‌توانید از گشنیز و نعنا استفاده کنید.

نکته دوم نیز مربوط به گلپر است، اضافه کردن این ادویه به خورشت اختیاری است، گیلانیان اصلی معتقدند وجود گلپر به همراه گردو در غذا یک طعم بی‌نظیر را به وجود خواهد آورد و از آنجایی که قصد داریم این خورشت را به سبک گیلانی‌های قدیم آموزش دهیم، توصیه می‌کنیم شما هم حتماً یک بار این روش را امتحان کنید، مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

سوپ شیر خوشمزه رو چطوری درست کنیم؟

آماده‌سازی مواد اولیه خورشت اناربیج

برای آسان و سبک‌تر کردن کارها در طول پخت غذا لازم است یک سری از مواد را از قبل آماده کنید.

  • ابتدا سبزی‌ها را خورد کنید.
  • گوشت را با پیاز، دو قاشق از سبزی معطر، نمک، فلفل و زردچوبه ورز دهید، حدوداً دو الی سه دقیقه به ورز دادن ادامه دهید تا مواد کاملاً منسجم شده و از هم جدا نشوند. حال گوشت‌ها را به اندازه گردو جدا کرده و اصطلاحاً قلقلی کنید، پس از انجام این کار، آن‌ها را در یخچال بگذارید تا در طول پخت خورشت، استراحت کند.
  • مابقی سبزی را به مدت هشت دقیقه در روغن تفت دهید و کنار بگذارید.

 

طرز تهیه اصیل خورشت اناربیج ترش و خوشمزه

این غذا در عین سادگی نکات ریز و مهمی دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، به شما قول خواهیم داد که بدون استفاده از قطره‌ای روغن، غذایی سالم و عالی خواهید داشت. پس حتماً مرحله به مرحله با ما همراه باشید. گیلانی‌های دوست‌داشتنی این غذا را در ظرف سفالی مخصوصی معروف به گمج تهیه می‌کنند، اما شما عزیزان می‌توانید برای تهیه آن از قابلمه‌های معمولی خود استفاده کنید و شک نداشته باشید که به یک اندازه خوشمزه خواهد بود. در صورت استفاده از گمج حتماً از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید تا به ظرفتان آسیبی نرسد.

  1. ابتدا گردوهای آسیاب شده را بدون قطره‌ای روغن در قابلمه‌ای ریخته و روی شعله‌ای ملایم تفت دهید تا گرم شود. شعله گاز باید تا انتهای کار ملایم باشد، پس از بالا نبودن یا پایین نبودن بیش از حد آن مطمئن شوید.
  2. پس از گرم شدن گردوها، رب انار ترش را اضافه کنید. در صورتی که به غذاهای ترش علاقه ندارید می‌توانید از رب انار ملس هم استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که غذاهای شمالی به ترش بودن معروف هستند. رب انار را با گردو در قابلمه تفت دهید تا کاملاً ترکیب شده و داغ شوند.
  3. حال برای مرحله اول به آن یک لیوان آب و یخ اضافه کنید و کمی هم بزنید تا یخ‌ها آب شده و گردو در آب حل شود، پس از آن یک لیوان دیگر آب و یخ اضافه کنید. با این روش به گردوهای گرم شوک دمایی خواهید داد و بدین ترتیب روغن آن‌ها خارج خواهد شد.
  4. وقتی مواد چند دقیقه روی حرارت بودند و از داغ بودن آن مطمئن شدید، برای بار دوم به قابلمه غذا دو لیوان آب و یخ اضافه کرده و شوک دمایی مجددی بدهید.
  5. این بار هم پس از اینکه مطمئن شدید آب گرم شده، لیوان آب و یخ دیگری به ظرف اضافه کنید.
  6. اکنون زمان آن رسیده که نمک و فلفل را به غذا اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید قابلمه به مدت نیم ساعت روی شعله ملایم بماند.
  7. پس از نیم ساعت، لیوان آخر آب و یخ را اضافه کنید و حالا مطمئن باشید که غذای شما حداکثر روغن را خواهد داشت.
  8. حال درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید خورشت دو ساعت روی شعله بماند تا اصطلاحاً جا بیفتد.
  9. پس از گذشت مدت زمان دو ساعت، درب خورشت را بردارید و از روغن خورشتتان لذت ببرید، حال باید سبزی تفت داده شده را به خورشت اضافه کرده و خوب هم بزنید تا سبزی با مواد مخلوط شود.
  10. در این مرحله باید گلپر را اضافه کنید، همان‌طور که در ابتدا گفتیم در صورت تمایل گلپر را حذف کنید، اما وجود آن در غذا طعم عالی و بی‌نظیری به آن خواهد داد.
  11. درب قابلمه را بگذارید تا باز هم به مدت نیم ساعت روی شعله بماند.
  12. پس از نیم ساعت گوشت‌های قلقلی شده را به خورشت اضافه کنید، برخی معتقدند باید گوشت را پیش از اضافه کردن به غذا تفت داد. اما برای باز نشدن گوشت کافی است پس از اضافه کردن گوشت، درب ظرف را به مدت پنج دقیقه باز بگذارید.
  13. به مرحله نهایی رسیدید، پس از گذشت پنج دقیقه، اجازه دهید غذا با درب نیمه باز به مدت نیم ساعت بجوشد و خورشت اناربیج شما آماده است.
طرز تهیه خورشت جذاب اناربیج

نکات مهم مربوط به تهیه خورشت اناربیج

خورشت‌های دارای گردو به داشتن روغن معروف هستند. شاید فکر کنید برای روغن‌دار شدن غذا، باید گردو را با روغن تفت دهید. اما با روش شوک دمایی که گفته شد مطمئن باشید حتی روغن بی‌کیفیت‌ترین گردو هم خارج شده و غذای شما عالی خواهد شد.

کیک خانگی ساده بدون فر

سؤالات متداول

در این بخش از مقاله به سؤالات متداول و مهم مربوط به دستور پخت خورشت اناربیج پاسخ خواهیم داد.

امکان پخت خورشت اناربیج با مرغ وجود دارد؟

بله، همان‌طور که قطعاً مطلع هستید افراد زیادی هستند که دچار حساسیت‌هایی هستند و نمی‌توانند از گوشت قرمز استفاده کنند. این افراد می‌توانند به جای گوشت از مرغ استفاده کنند، فقط به زمان پخت مرغ توجه کنید.

بهترین دستور پخت خورشت اناربیج چیست؟

این خورشت یکی از غذاهای اصیل گیلانی است، اگرچه هر شهر از استان این خورشت را به روش خاص خود تهیه  خواهند کرد، اما ما بهترین، خوشمزه‌ترین و اصلی‌ترین روش تهیه غذا را برای شما آماده کردیم.

بهترین دستور پخت خورشت اناربیج چیست؟
بهترین دستور پخت خورشت اناربیج چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا